Kävin koronapiikillä (Astra Zeneca). Miksi rokotuskohtaa EI desinfioitu???

Kysytty

Kävin koronapiikillä (Astra Zeneca). Miksi rokotuskohtaa
EI desinfioitu???

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen sivuilta löytyy rokotusohjeita. Ohjeiden mukaan pistoskohtaa ei yleensä tarvitse puhdistaa antiseptisella aineella. Jos ihon puhdistaa, pitää antaa antiseptisen aineen kuivua iholla riittävän kauan ennen rokottamista. Esimerkiksi sprii haihtuu parissa minuutissa.

https://thl.fi/fi/web/infektiotaudit-ja-rokotukset/tietoa-rokotuksista/rokottamisen-vaiheet/rokotustekniikat

10 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Vastauksessa viitataan THL:n ohjeeseen jossa todetaan ilman perusteluja että rokotuskohtaa ei yleensä tarvitse puhdistaa. Vastauksesta jäi puuttumaan perustelut miksei rokotuskohtaa muka enää nykyään tarvitse desinfioida?

Desinfiontiaine heikentää osan rokotteiden tehoa, joten yleinen linjaus on, ettei sitä suositella tehtäväksi rokottaessa. Jos iho on slminnähden likainen se kyllä puhdistetaan, mutta alueen on annettava kuivua useiden minuuttien ajan, jotta se on varmasti kuivunut.