Kaverini kanssa etsin Veikko Lavin kappaletta, jossa mm seuraavat sanat. Mitäpä se auttaa itkua vääntää ja ikävätä voivotella juu, parempi on kaikille…

Kysytty

Kaverini kanssa etsin Veikko Lavin kappaletta, jossa mm seuraavat sanat.
Mitäpä se auttaa itkua vääntää ja ikävätä voivotella juu, parempi on kaikille terveiset laittaa ja onnea toivotella juu.

Vastaus

Vastattu

Laulussa ”Variksen saappaat” (tai ”Variksensaappaat”) lauletaan: ”Mitäpä se ränttää itkua vääntää ja ikävätä voivotella, juu. Parempi on laulaen terveiset laittaa ja onnea toivotella, juu.” Sanat on kirjoittanut Reino Hirviseppä eli Palle, oikealta nimeltään Reino W. Palmroth. Laulu alkaa: ”Paljasjaloin minä elämäni aloin”. Laulun melodia on kansansävelmä, joka on tuttu laulusta ”Jos sais kerran reissullansa”.

Laulun ovat levyttäneet esimerkiksi Pekka Himanka ja Eija Sinikka. En löytänyt laulua Veikko Lavin diskografiasta. Laulu sisältyy esimerkiksi nuottiin ”120 kitaralaulua : [60 vuotta kitaransoiton juhlaa]” (toimitus: Miika Snåre, Ari Leskelä; F-kustannus, 2013).

Lähteet:

Halmeaho, Matti: Laulajan testamentti : Veikko Lavin taiteilijavuodet 1950-1996 (Art House, 2013, s. 392-403: Lavin levytetyt laulut)

Tiitto, Veikko: Veikko Lavi - diskografia 1951-2006 (Pop-lehti, 2007)