Kauhuelokuvat kuten 'Prophecy' vuodelta 1979, ja 'The Host' vuodelta 2006 näyttävät eläimiä joista on mäkeen heitettyjen saasteiden tai kemikaalien seurauksena…

Kysytty

Kauhuelokuvat kuten 'Prophecy' vuodelta 1979, ja 'The Host' vuodelta 2006 näyttävät eläimiä joista on mäkeen heitettyjen saasteiden tai kemikaalien seurauksena tullut epämuodostuneita hirviöitä. Mutta on koskaan havaittu eläimiä mutatoituneena ihmisten tuomien saasteiden seurauksena?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Aika vähän löysimme tietoa tällaisista hirviömäisistä eläinmutanteista. Tsernobylin ydinvoimalan ympäröimä alue lienee yksi maailman saastuneimpia ja nimenomaan siellä tutkijat ovat havainneet eläimissä erilaisia mutaatioita, myös etsimäsi kaltaisia hirviömäisiä mutaatioita vastasyntyneillä eläimillä. Ilmeisesti tosin vaikeat mutaatiot eläimillä usein aiheuttavat sen, että tällaiset eläimet eivät elä kovin pitkään syntymänsä jälkeen. Näin ollen tällaisia kauhuelokuvien kaltaisia hirviömutantteja ei juuri tule oikeassa elämässä vastaan. Sen sijaan vähäisempiä mutaatioita, esimerkiksi värityksessä, on elinkelpoisilla yksilöillä tavattu enemmän.

Verkkolähteitä:

https://www.thoughtco.com/chernobyl-animal-mutations-4155348

https://www.dw.com/en/nuclear-accidents-make-mutant-bugs-and-birds/a-19098683