Kauanko kesti 1950 luvulla salpausselän kisojen miesten 50 km hiihdon selostus radiossa alusta loppuun pekka tiilikaisen selostamana muisitaakseni oli oli…

Kysytty

kauanko kesti 1950 luvulla salpausselän kisojen miesten 50 km hiihdon selostus radiossa
alusta loppuun pekka tiilikaisen selostamana
muisitaakseni oli oli pitkä lähetys

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

1950-luvulla Salpausselän kisojen miesten 50 km hiihto radioitiin tavallisesti yhtenä tai kahtena yhteensä reilun tunnin mittaisena koosteena. Kaksiosaisissa lähetyksissä seurattiin erikseen kilpailun alku- ja loppuvaiheita. Pitkät suorat lähetykset kuultiin vuosina 1954 ja 1958. Vuoden 1954 kilpailu 28. helmikuuta oli kuultavissa ULA-lähetyksenä 8.40-11.15, selostajina Lauri Nurmi ja Pentti Pirhonen, Yleisohjelmassa kilpailua selostettiin kahdessa erillisessä lähetyksessä 9.35-9.55 ja 11.15-12.30. Vuoden 1958 lähes nelituntinen suora selostus 8. maaliskuuta lähetettiin Yleisohjelmassa 9.00-12.50, äänessä olivat Pekka Tiilikainen, Paavo Noponen ja Jorma Lundén. Vuotta myöhemmin Salpausselän miesten 50 km hiihtoa nähtiin ensimmäisen kerran televisiossa: Pekka Tiilikainen selosti kolmen neljännestunnin suoraa lähetystä. Kilpailun loppuvaiheet kuultiin suorana lähetyksenä myös radiossa.

Lähteet:
Paavo Noponen, Pekka Tiilikainen, pääselostaja
Radiokuuntelija-lehden vuosikerrat

2 ääntä

Kommentit

Saisiko nähdä valokuva-aineiston Seura-Lehdestä Salpausselänkisoista v 1959 - 1966.
Kuvassa on kaksi tyttöä polvillaan lumihangessa.
Olen toinen noista tytöistä.