Otsikko
Kauan sitten, ehkä 70-luvulla jollakin isolla kustantamolla oli kirjasarja, jossa he julkaisivat nuorten kirjoittajien (ehkä 10-15-vuotiaiden) ”teoksia”…

Kysytty

Kauan sitten, ehkä 70-luvulla jollakin isolla kustantamolla oli kirjasarja, jossa he julkaisivat nuorten kirjoittajien (ehkä 10-15-vuotiaiden) ”teoksia”. Kirjasarjasta oli yhtenäinen ilme ja kirjat olivat enimmäkseen ohuita. Mikäköhän oli tämän sarjan nimi ja kustantaja.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kyseessä voisi Kauppiaitten Kustannuksen Kontakti-sarja. Kirjasammossa on sarjan kirjoista tietoa ja kuva kannesta, joka oli mieleenpainuva, https://www.kirjasampo.fi/fi/search/kulsa/kontakti%20kauppiaitten%20kus…. Sarjassa julkaistiin nuorten kirjoittajien (jopa 10-vuotiaiden) teoksia ja ne olivat pääsääntöisesti ohuita.

Kyseeseen voisi tulla myös Tammen kustantama Ryhmä -sarja, jota on

julkaistu ainakin 3 osaa vuosina 1965-1967. Sarjan osat, joita löytyy kirjastoista:

Kirstinä, Väinö (toim.): Ryhmä 65 : nuorta proosaa ja lyriikkaa (1965)

Paavilainen, Matti (toim.): Ryhmä 66 : lyriikkaa - proosaa - mielipiteitä (1966)

Meri, Veijo (toim.): Ryhmä 67 : lyriikkaa - proosaa - mielipiteitä (1967)

Kauppiaitten kustannuksesta, https://www.kirjastot.fi/kysy/onko-enaa-olemassa-kauppiaitten-kustannus

1 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Entäs Kauppiaitten Kustannus - sehän järjesti ainakin kirjoituskilpailun 1975. Kumppanina järjestämässä oli joku muukin, en muista, kuka/mikä. Kilpailun voitti Leena Lehtolainen. Voittajateos oli ohut, sen lisäksi julkaistiin muutama muukin kilpailussa mukana ollut/sijoittunut teos. - vastaavia julkaistiin myös ainakin yhtenä seuraavana vuonna.

Kuulostaa Kauppiaiden kustannuksen Kontakti-sarjalta.

Serkkuni osallistui Kontakti-kirjoituskilpailuun jo ennen 1975:tä, ehkä 1968-70