Katsoin Jess Francon elokuvasovituksen (1969) de Saden Justine-teoksesta. Päänäyttelijöinä ovat Romina Power, Klaus Kinski ja Jack Palance. Kyseisessä…

Kysytty

Katsoin Jess Francon elokuvasovituksen (1969) de Saden Justine-teoksesta. Päänäyttelijöinä ovat Romina Power, Klaus Kinski ja Jack Palance. Kyseisessä versiossa suurin osa kirjan sadistisista kohtauksista on jätetty pois ja elokuvaan on tehty onnellinen loppu. Onko Justinesta olemassa elokuvaversiota, joka noudattaisi paremmin kirjan tunnelmaa? Varsinkin onnellisen lopun puuttuminen olisi tärkeä. Elokuvassa täytyy olla tekstitykset, mieluiten suomi tai ruotsi, mutta niiden puutteessa myös englanti tai norja kelpaa.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Osoitteesta https://en.wikipedia.org/wiki/Marquis_de_Sade:_Justine löytyvän englanninkielisen Wikipedian artikkelin mukaan elokuva julkaistiin sensuroituna. Siitä näyttää kuitenkin löytävän myös pätkimätön versio. Meillä kirjastossa sitä ei näytä olevan, mutta netistä löytää ostovaihtoehtoja esimerkiksi laittamalla Googleen hakulausekkeen ”Marquis de Sade: Justine” ”dvd” ”uncut”. Sitä löytyy ihan suomenkielisillä tekstityksilläkin.

Kirjasta on tehty myös elokuvaversio nimellä ”Cruel Passion”. Sitä löytyy ostettavaksi Googlesta hakulausekkeella ”Cruel Passion” ”dvd”.