Onko olemassa kirjoja, joihin olisi koottu natsi-Saksan sisällä toimineita henkilöitä, jotka toimivat järjestelmää vastaan tai halusivat pelastaa ihmisiä tuhoamisen sijaan?

Kysytty

Hei,

Katsoin elokuvan Pianisti, jossa saksalainen Wehrmachtin upseeri suojelee elokuvan juutalaista päähenkilöä. Mieleeni heräsi kysymys, että onko olemassa jokin kirja tai kirjoja, johon olisi koottu natsi-Saksan sisällä toimineita henkilöitä, jotka toimivat järjestelmää vastaan tai halusivat pelastaa ihmisiä tuhoamisen sijaan?

Olisin kiinnostunut lukemaan tällaisista vastavirran- tai inhimillisyyden toimijoista kauheuksien keskellä juuri Pianistin tai Schindlerin listan hengessä. Poliittisesta attentaateistakin natsi-Saksan toimijoita vastaan voisi varmasti löytyä myös jotain?

Vastaus

Vastattu

Valitettavasti mitään yksittäistä kirjaa, johon olisi koottu toisen maailmansodan sankareita ei löydy, mutta Hitleriä vastustaneiden ihmisten kertomuksia on. Tällaisia kirjoja löytyy Vaskin alueelta mm:

Hans Mommsen - Germans against Hitler : the Strauffenberg plot and resistance under the Third Reich (2009)
Philipp von Boeselager - Me tahdoimme tappaa Hitlerin : heinäkuun 20. päivän 1944 salaliiton viimeinen jäsen kertoo (2008)
Randall Hansen - Disobeying Hitler : German resistance in the last year of WW II (2014)
Paul Berben - Salaliitto Hitleriä vastaan : 20.7.1944 (1964)

3 ääntä

Kommentit

On myös tosipohjainen romaani Jeder stirbt für sich allein, joka lie hiljan suomennettu nimellä Yksin Berliinissä.