Muinaisen Kreikan irvistelevä, parrakas ja kieltä näyttävä naama

Kysytty

Katselin paljon kuvia vanhoista kreikkalaisista (esim. hopliiittien) kilvistä ja joissakin niistä on maalattu irvistelevä, parrakas ja kieltä näyttävä naama jolla on terävät kulmahampaat. Onko tietoa että mikä tämän hahmon pitäisi olla?

Vastaus

Vastattu

Kilvissä irvistelevät ja kieltä näyttävät kasvot kuuluvat gorgoille, kreikkalaisen mytologian kolmelle hirviösisarukselle: Stheinolle, Euryalelle ja Medusalle. Huolimatta siitä, että hahmot kuvattiin toisinaan parrakkaina, ne olivat siis naispuolisia. Gorgojen ulkomuotoon kuuluivat myös siivet, torahampaat, raatelukynnet ja suomujen peittämä iho. Ajan myötä Medusan hahmo muuttui vähemmän hirviömäiseksi ja lopulta selvästi naiselliseksi. Käärmeistä koostuvan tukkansa hän kuitenkin säilytti.

Gorgot olivat pelottavia hahmoja, jotka muuttivat kiveksi sen, joka katsoi niitä silmiin. Sekä soturijumalatar Athenella että tarukuningas Agamemnonilla oli Homeroksen mukaan kilvessään gorgon kuva. Sen tehtävä oli suojata kantajaansa ja saada vastustaja kääntymään pois.

Lähteet:

Camp, John: Antiikin Kreikan maailma (Otava, 2004)

Lapham's Quarterlyn artikkeli The Dread Gorgon: https://www.laphamsquarterly.org/fear/dread-gorgon

Wikipedia: https://fi.wikipedia.org/wiki/Gorgot