KasvomaskiPAKKO. Onko mikään yritys tms vielä uskaltanut julistaa maskipakkoa täällä Suomessa, tai muuallakaan?

Kysytty

KasvomaskiPAKKO. Onko mikään yritys tms vielä uskaltanut julistaa maskipakkoa täällä Suomessa, tai muuallakaan?
Itse arvostaisin tällaista rohkeutta ja ihmisten terveydestä välittämistä.
(Ymmärrän kaikkien ajattelevan vain asiakasmääriä/rahaa yms.)

Vastaus

Vastattu

Yritysten kasvomaskipakkoa Suomessa on hieman hankala selvittää. Se ei välttämättä näy uutisoinnissa ja voi olla hyvin paikallista.

Nyt lokakuussa muutamat toimijat ovat kuitenkin päätyneet kasvomaskipakkoon. Esim. Kymsoten sairaalat Vaasassa ja Kymenlaaksossa ja HUS pääkaupunkiseudulla

Yle. Ravikatsomoiden sisätiloissa on myös maskipakko MT Ravinetti. Turun kaupunki on määrännyt kasvomaskipakon kaupungin sisäliikuntatiloihin Auran aallot.

Kaupan Liitto ei suosita maskipakkoa. "Liiton mukaan kaupan henkilöstöllä ei ole lain sallimia keinoja estää maskittomien asiakkaiden asioimista, joten maskipakon määrääminen ei ole suositeltavaa." MTV uutiset

Suomessa maskipakkoa ei ole otettu käyttöön valtion toimesta, mutta monessa muussa maassa on. Esim. Ranskassa ja Espanjassa maskipakko on jo arkipäivää.YLE