Kasvin osa, jossa on monta ohutta juurta. Syysmaitiaisella on tällainen osa?

Kysytty

Kasvin osa, jossa on monta ohutta juurta. Syysmaitiaisella on tällainen osa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Mikäli tarkoitat nimenomaan niitä juuria, voidaan käyttää sanaa juuristo. Mikäli tarkoitat sitä osaa, josta nuo juuret lähtevät, on käytettävä sanaa juurakko. Syysmaitiaisesta sanotaan, että sillä on liereä, vinosti koheneva, poikkipäinen juurakko. Juurakko on vaaka- tai pystysuora maanalainen varsi, joka erinäisten ominaisuuksiensa vuoksi eroaa juuresta.