Otsikko
Mikä aiheuttaa kasvien talvilepoon siirtymisen?

Kysytty

Kasvien lehdissä tai mahdollisesti muissa osissa muodostuu tunnetusti lehtivihreää fotosynteesin aiheuttamana.
Kysyn: Mikä aloittaa sen, että syksylla kasvi alkaa kuljettaa fotosynteesin muodostamaa (sokeria ?) juuristoon tai nilakerrokseen ?
Onko aloittajana valaistuksen vai lämpötilan muutos? Tapahtuuko kuljetusta koko kasvukauden aikana?
Joskus keltaisia lehtiä näkyy parhaimpana kasvukautenakin.
Minkälainen prosessi (lyhyesti kuvattuna ) muuttaa kostean nilan puumaiseksi vuosirenkaaksi ?

Aika järkeviä ja määrätietoisia kasvit tuntuvat olevan, mutta eivät kuitenkaan talousneroja. Pudottavt runsaasti jäänteitä maahan lahoamaan

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Syynä on ainakin puilla valaistuksen muutos. Kun yöt pitenevät, alkaa talveen valmistautuminen. "

Kurt Fagerstedtin mukaan puut pystyvät seuraamaan aikaa. Ne huomaavat päivien lyhenevän, tai oikeastaan öiden pitenevän, ja tietävät siitä, että ollaan siirtymässä syksyä kohti. Siitä alkaa talveen valmistautuminen. Puu lopettaa kasvunsa, kerää arvokkaita ravinteita talteen, valmistaa talvehtimissilmuja, väkevöittää solunesteitä.

Prosessi on pitkä, koivu esimerkiksi alkaa valmistautua talveen jo heinäkuun lopulla! Ja hyvin valmistauduttuaan koivu selviytyykin melkein minkälaisesta talvesta tahansa. Koetilanteissa on todettu, että esimerkiksi koivun oksa on selviytynyt hengissä nestemäiseen typpeen (-196 C asteeseen) upottamisesta." YLE.fi/ luonto ja Yle uutiset

Keltaisia lehtiä saattaa siis kaukaaviisailla puilla näkyä jo kesän aikana.

Suomalaistutkijat ovat äskettäin selvittäneet puun paksuuskasvun salaisuuden. "Puun runkoa ja rungosta kasvavia oksia peittää kuori, joka suojaa puuta. Kuori koostuu nilasta ja jällestä. Jälsi kasvattaa puusolukkoa sisäänpäin ja nilaa ulospäin" Wikipedia Uutinen keksinnöstä. Kemian lehti 13.3.2019

Puutarhassa pudonneet lehdet voi kompostoida seuraavan kasvukauden mullaksi tai käyttää puiden ja pensaiden juurien suojaamiseen. MTV uutiset