Kasvaako jäniseläinten hampaat jatkuvasti samaan tapaan kuin jyrsijöitten?

Kysytty

Kasvaako jäniseläinten hampaat jatkuvasti samaan tapaan kuin jyrsijöitten?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Hei!

Jäniseläinten hampaat ovat mietityttäneet myös Seura-lehden Tiede & Luonto -osiossa.

Kaikessa lyhykäisyydessään vastaus kysymykseesi on kyllä. Vaikka jänikset eivät kuulukaan jyrsijöiden lahkoon, niillä on joitakin jyrsijämäisiä piirteitä - kuten esimerkiksi juuri koko jäniksen elinajan kasvava hammaskalusto.

Lisäksi jäniksen yläleuasta löytyy poikkeuksellisesti kaksi riviä etuhampaita - jäniksellä on sekä talttamaiset etuhampaat, jotka toimittavat virallisten puruhampaiden virkaa, että pienempi rivi hampaita näiden takana. Luonnossa elävän jäniksen hampaat pysyvät optimaalisessa pureskelukunnossa melko lailla itsestään, kun taas lemmikkikanien hammaskalustoa voidaan joskus joutua lyhentämään eläinlääkärissä.

Jänis ei kärsi hampaiden kulumisesta: Erityiset etuhampaat (Seura.fi, viitattu 4/2022)

Jänis ei ole jyrsijä – Jäniseläimillä hampaita on kahdessa rivissä (Seura.fi, viitattu 4/2022)