Käräjäpöytäkirjassa v.1732 "oikeus vapautti X:n syytteestä ja tarjosi kantajille mahdollisuuden lunastaa vastaajalta 10 karoliinilla hänen osuutensa P-järvestä…

Kysytty

Käräjäpöytäkirjassa v.1732 "oikeus vapautti X:n syytteestä ja tarjosi kantajille mahdollisuuden lunastaa vastaajalta 10 karoliinilla hänen osuutensa P-järvestä". Mikä rahayksikkö oli karoliini? Ei löydy tietoa mistään! Elettiin Ruotsi-Suomen aikaa, olisiko jokin Ruotsin raha?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Sven E. Lindqvistin Numismaattinen sanakirja -kirjassa kerrotaan, että rahan nimi karolinia on käytetty Ruotsissa, eli siis myös nykyisessä Suomessa, neljässä merkityksessä, joista kaksi sopisi kysymääsi aikaan:

- Kaarle XI:n lyöttämien markka-arvoisten hopearahojen nimitys vuodesta 1664 alkaen: 2 mk oli karolin, 4 mk 1 daler karolin

- Kaarle XII:n v. 1718 lyöttämät, 4, 2 ja 1 karoliinit, jotka olivat arvoltaan 2, 1 ja 1/2 daler

Karoliinit mainitaan myös (s. 5) Erkki Pihkalan artikkelissa Keskiajan markasta setelieuroon, joka on luettavissa Kansantaloudellisesta aikakauskirjasta (nro 1, 2002):

http://www.taloustieteellinenyhdistys.fi/images/stories/kak/kak12002/kak12002pihkala.pdf