Kansallinen veteraanipäivä on 27.4. Miksi juuri silloin? KIITOS

Kysytty

Kansallinen veteraanipäivä on 27.4.
Miksi juuri silloin?

KIITOS

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Rintamaveteraaniasiain neuvottelukunnan ehdotuksesta valtioneuvosto teki asiasta päätöksen ja päivää ruvettiin viettämään vuonna 1987. Päivän ajankohdaksi valittiin Lapin sodan (1945)päättymisen vuosipäivä. Veteraanipäivälle on haluttu antaa rauhantahtoinen leima ja ajankohdaksi on valittu sodan päättymisen muistopäivä ja nimenomaan saksalaisia vastaan käydyn sodan päättymispäivä. Lähde: Karjalainen, Sirpa: Uusi ajantieto (1989)