Kansalaissodan aikana Tampereella hautasivat punaiset vainajiaan Pyynikille Termopylen kentälle (siirrettiin sodan jälkeen Kalevankankaalle) Olen lukenut…

Kysytty

Kansalaissodan aikana Tampereella hautasivat punaiset vainajiaan Pyynikille Termopylen kentälle (siirrettiin sodan jälkeen Kalevankankaalle)

Olen lukenut asiasta "jostakin"/"joskus". Löytyykö tietokannoistanne / jopa ihmisten muistista mitään
tähän liittyvää?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Piki-verkkokirjastosta (www.tampere.fi/kirjasto/piki) tai PIRKITTA-tietokannasta (www.tampere.fi/kirjasto/pirkitta) voi etsiä kansalaissotaan liittyvää aineistoa asiasanoilla kansalaissota TAI sisällissodat JA Tampere

Alla muutamia teoksia, joista löytyi tietoja punaisten hautaamisesta sodan aikana:
Tietokirjat:
ANTTILA, Tupu Pyynikki, Tampereen helmi. - [Tampere] : Pyynikin asukasyhdistys : Tampereen kaupunki, 1995
s. 22-23 kappaleet Lähetysjuhlissa Termopylen kentällä ja Pyynikki sodan puristuksissa

KAUKOVALTA, K. V.: Tampereen seudun kapinahistoria / K. V. Kaukovalta. - Helsingissä : Otava, 1921.
s. 263-264 ”Thermopylan” sankarihautajaisten kuvaus. Myös kuva hautaussaatosta.

RAEVUORI, Yrjö: Kaupungin kohtalokas kevät ja kesä / Yrjö Raevuori. -Porvoo ; Helsinki : WSOY, 1960
luku Punaisten hautaaminen s 124-, s. 127 mainitaan Termopyleen sola

YLIKANGAS, Heikki: Tie Tampereelle : dokumentoitu kuvaus Tampereen antautumiseen johtaneista sotatapahtumista Suomen sisällissodassa 1918. - Porvoo ; Helsinki ; Juva : WSOY, 1993
s. 490 punaisten ruumisröykkiöistä mm. Pyynikillä
Romaanit:
RAJALA, Pertti
Helmi Haapasen kansalaissota- [Helsinki] : TSL, 1997
s. 84 mainitaan, että punaisia haudattiin Pyynikille

SEPPÄLÄ, Arvi A.: Punaisen Tampereen kukistuminen. - 1919
s. 42 kuvataan hautajaisia Termopylellä
Artikkelit
Tammerkoski-lehdessä Termopyleen kentästä artikkeleissa – ei vuoden 1918 näkökulmasta
• Autere, Paavo: Muistorikkaita paikkoja Tampereella (Tammerkoski 1971, nro 3 s. 82)
• Autio, Anna: Juhlissa Termopylen kentällä (Tammerkoski 1977, nro 3 s. 89)
• Lehtonen, Erkki: Termopylen sotaisia muistoja (Tammerkoski 1977, nro 10 s. 294-5)
Internetistä löytyneitä linkkejä:
Tampereen Koskesta voimaa –sivusto:
http://www.uta.fi/koskivoimaa/valta/1918-40/1918viikko8-9.htm
Ensimmäiset sankarihautajaiset 7.3.1918 > olisiko Kansan lehdessä juttu hautajaisista (mikrofilmattuna kirjastossamme)

http://www.uta.fi/koskivoimaa/valta/1918-40/1918viikko11.htm
Tampereen puolustuksen järjestely
… punakaartin 23 sankarivainajaa otettiin vastaan rautatieasemalla ja saateltiin juhlavana kulkueena Pyynikin rinteen hautausmaalle….
Kuva:
http://www.strang.fi/antiikki-kirja/kuvat/g3128.html
LINDESTRÖM, A. W. Pyynikkö-wuori [= Pyynikin Thermopylai Tampereella] / A. Lindeström fec. - (Lith u. Druck v. Adler u. Dietze in Dresden, s.a. [vuosien 1843-1852 välillä]). - Litografia. Kuvan koko noin 12,5 x 20 cm. Paperin koko noin 20 x 27 cm tai isompi. (Finland framstäld i teckningar 30) - Hinta/Price: 75,00 €

Kuva:
http://trip.abo.fi/cgi-bin/thw?${BASE}=bildsam&${THWIDS}=18.44/7355&${FINDSTR}=kw%3D'TAMMERFORS'&${html}=post
Åbo Akademis bildsamlingar/ÅABS
Lagergrén, Svante (1844-1900), fotograf i Tammerfors
"Termopyle, Pyynikke" i Tammerfors.Näkymä Pyynikiltä Tampereelta.

Mainos:
http://www.cameracagliostro.fi/suomi/noiduttuporo.htm :
…Sisällissodan suurin joukkohauta, Thermopylain nimellä tunnettu sorakuoppa Pispalan kupeessa ei vieläkään ole saanut virallista muistotaulua. Samassa metsässä on sunnuntaikävelijöiden viihdyttämiseksi yksityiskohtaisia opasteita muinaisen Yoldian meren liikkeistä, jääkauden jälkeisestä pinnanmuodostuksesta tai suojeltujen kasvilajien levinneisyydestä alueella. Srebrenican, Sarajevon tai Bosnian hiljaisuus tuntuu äkkiä kummallisen tutulta : voittajien on helppo vaieta.
varhaisvaiheen tarinat ovat kenties liian rankkoja gryndereiden päiväuniksi, mutta kaupungin historiaan ne kuuluvat ehdottomasti….

http://www.uta.fi/lehdet/aviisi/9910/historia.html
luku: Pyynikin näkötorni ja ruohottunut laululava