Kansakoulussa, 60-luvun lopulla, luimme lukukirjaa, jossa eräs runo puhutteli minua jo lapsena. Olen tuloksetta yrittänyt löytää sitä netin kautta. En ole…

Kysytty

Hei!
Kansakoulussa, 60-luvun lopulla, luimme lukukirjaa, jossa eräs runo puhutteli minua jo lapsena. Olen tuloksetta yrittänyt löytää sitä netin kautta. En ole varma runon nimestä, saati kirjoittajasta. Nimi voisi olla ”Vaivaisukko”. Runo alkaa muistini mukaan näin:
>
> Sataa,
> timantteja tihkuu puista.
> Maantien nauhaa märkää, lokakuista,
> märän juhdan rattaanpyörä jauhaa.
> -----
> Runon mahdollinen loppu on:
> … vaivaisena käsi vaivaisukon
> työntyy kohti kulki (kulkijainta) (kulkijoita) tai jotenkin sinne päin.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Etsimäsi runo on Heikki Asunnan Sadetta. Asunnan Valitut runot -kokoelma ajoittaa tekstin vuoteen 1946. 60-luvun lukukirja, jossa se on vastaan tullut, lienee Keskikoulun peruslukemisto. 2 (Otava, 1967).