Kansakoulun alakoulun aapisessa oli 40- 50-lukujen vaihteessa satu ukosta ja akasta, jotka Lapin kaamoksessa yriittivät kuluttaa aikaa kilpailemalla, kumpi on…

Kysytty

Hei,

Kansakoulun alakoulun aapisessa oli 40- 50-lukujen vaihteessa satu ukosta ja akasta, jotka Lapin kaamoksessa yriittivät kuluttaa aikaa kilpailemalla, kumpi on nopeampi laskija. Kilpailtiin, kumpi nopeammin laskee sataan. Ukko sitkeästi laski 1, 2, 3 jne. Sukkela akka käytti oikopolkuja 10, 20, 30, Yksi tiu, 2 tiuta jne. Kertomus viehätti minua kovasti, ja luulen, että se nyt viehättäisi 5-vuotiasta lapsenlastani. Löytyisiköhän sitä aapista?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

HelMet-tietokannasta löytyy joitakin aapisia 40- ja 50-luvuilta. Niiden säilytyspaikka on Pasilan pääkirjaston varasto. Kansalliskirjastosta luonnollisesti löytyy iso pino aapisia, joita voi tutkia paikan päällä.

Seuraavan kerran avoimet ovet HelMet-kirjavarastossa
12.12.2012 klo 13:00 - 18:00.