Kangasala Orivesi välillä sijaitsee kylä nimeltä Suomasema. Onko nimellä jokin merkitys vain onko se ihan keksitty nimi ilman merkitystä?

Kysytty

Kangasala Orivesi välillä sijaitsee kylä nimeltä Suomasema. Onko nimellä jokin merkitys vain onko se ihan keksitty nimi ilman merkitystä?

Vastaus

Vastattu

Suomaseman kylän nimeä on kummasteltu täällä aikaisemminkin. Kielitieteilijöiden tulkintaan nimen alkuperästä ja merkityksestä voi tutustua täällä:

https://www.kirjastot.fi/kysy/erisnimiin-liityva-kysymys-kangasalan-pitajassa

On myös esitetty, että Suomaseman nimi saattaa olla tyrväntöläistä alkuperää. Kylä kuului keskiajalla laajempaan Tyrvännönmaahan eli Raudanmaahan, joka ulottui Suomasemasta Kangasalan Sarsankoskeen. Entisessä Tyrvännön pitäjässä esiintyy useita Suomaseman tapaan rakentuvia nimiä: Jalaisema, Ahtasema, Lehtisemä.

Kansan suustakin on kirvonnut selityksiä Suomaseman nimelle. Erään sellaisen mukaan "markkinoille mentäessä suomastiin hevosta, kun ajettiin kylän kohdalla lujaa".

Paikallinen asukas Jouko Melkas on nimen alkuperää pohtiessaan päätynyt seuraavanlaiseen tulkintaan: "Pirkkalaiset metsästäjät kulkivat Längelmäveden rantoja seuraillen eräalueilleen pohjoisemmaksi. Tampereelta Kangasalle tultaessa on Suorama ja edelleen pohjoisempana Suomatka, joka viittaa matkantekoon. Matalat rantamaat olivat osittain soisia. Suomasemaan saavuttaessa soinen maisema avautui eteen ja siitä tuli Suomaisema, josta sitten syystä tai toisesta kirjain putosi pois - Suomasema."

Hämäläissukuja tutkinut Jalmari Finne päätyi aikanaan niin ikään ehdottamaan, että nimi tarkoittaa yksinkertaisesti suomaisemaa. Oriveden paikallishistoriaa tutkinut Antti Lehtonen pitää Finnen tulkintaa kuitenkin epätyydyttävänä: "Vaikka ennen vuoden 1604 Längelmäveden laskua syvälle kylän vainioiden eteen työntyikin järven lahti, joka on voinut olla soinen, tuntuu Suomaisema kylän nimen perustana olleena paikannimenä epätodennäköiseltä. Sitä paitsi vanhaan aikaan käytettiin rannan alavia paikkoja kuvaamaan paremminkin levää eikä suota (vrt. Vehkalahden Levälahti ja Eräjärven Leväslahti)."

Niin tai näin, nimen merkitys jää vähintäänkin epäselväksi.

Antti Lehtonen, Lisiä vanhan Oriveden historiaan
Juhani Eerola, Etelä-Oriveden kylät : Koivuniemi-Suomasema