Kananjaloilla kävelevä mökki? Mistä kirjoista löyttyisi näitä satuja?

Kysytty

Kananjaloilla kävelevä mökki? Mistä kirjoista löyttyisi näitä satuja?

Vastaus

Vastattu

Kananjaloilla kävelevä mökki kuuluu Baba Jagalle, joka on slaavilaisissa kansansaduissa esiintyvä noita. Suomeksi Baba Jaga esiintyy ainakin seuraavissa kirjoissa tai tarinakokoelmissa, joskaan ei aina omalla nimellään:

Amery, Heather. Satumatka maailman ympäri. Kolibri, 2002.

Bilibin, Ivan. Taikalinnun sulka: Venäläisiä kansansatuja. Weilin + Göös, 1977.

Hytönen, Ville. Noita-akka nimeltä Baba Jaga. Savukeidas, 2018.

Philip, Neil. Kaunotar ja Hirviö: satuja maailmalta. WSOY, 1998.

Sata satua ja tarinaa. Kirjalito, 2012.

Satulinna: sata eurooppalaista satua. WSOY, 1990.

Uspenski, Eduard. Alas taikavirtaa. Otava, 1980.

Baba Jaga esiintyy myös Aleksandr Puškinin runoelmassa "Ruslan ja Ljudmila", joka on julkaistu suomeksi kokoelmassa Kertovia runoelmia (Artipictura, 1999). Baba Jagan asumus esiintyy Sophie Andersonin englanninkielisessä fantasiaromaanissa The House with Chicken Legs (Usborne, 2018).

Muunkielisiä Baba Jaga -tarinoita löytyy myös Helmet-kirjastojen kokoelmista: https://haku.helmet.fi/iii/encore/search/C__Sbaba%20jaga__Ff%3Afacetgen…