Kaksi kysymystä koskien vieraskielistä lastenkirjallisuutta ja kirjastoautoa. 1. Mikä on helpoin tapa löytää Helmetistä kaikki tietynkieliset lastenkirjat,…

Kysytty

Hei!

Kaksi kysymystä koskien vieraskielistä lastenkirjallisuutta ja kirjastoautoa.

1. Mikä on helpoin tapa löytää Helmetistä kaikki tietynkieliset lastenkirjat, esimerkiksi nyt vaikka liettuankieliset?

2. Voiko vieraskielistä lastenkirjallisuutta varata noudettavaksi kirjastoautosta?

Sitten vielä kysymys eräästä kateissa olevasta kirjasta. Mikä kirja mahtaa olla kyseessä? Muistaakseni kirja on ehkä alkujaan venäjänkielinen. Kyseessä on kuvakirja, jossa muistaakseni nuori tyttö ja mummo pääsevät sotajoukkoja pakoon mökin päälle satavan lumen alle. Kirjan nimenä on muistaakseni päähenkilönä esiintyvän tytön nimi.

Kiitos vastauksista.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Löydät Helmet-kirjastojen vieraskieliset lastenkirjat esimerkiksi näin. Kirjoita hakulaatikkoon lastenkirjallisuus ja valitse hakutulossivun vasemmasta laidasta kielirajoittimista haluamasi kieli. Kielet voi järjestää aakkosjärjestykseen klikkaamalla nuolesta. Voit myös käyttää tarkennettua hakua (linkki varsinaisen hakulaatikon alla). Voit kirjoita hakusanaksi lastenkirjallisuus ja valitse haluamasi kieli alla olevasta valikosta. Esimerkiksi liettuankielistä lastenkirjallisuutta näyttäisi olevan Helmet-kirjastojen kokoelmissa tällä hetkellä 205 nimekettä.

Kaikkea aineistoa voi varata myös kirjastoautoon. Tällöin sinun täytyy tietä, mille pysäkille aineiston varaat. Aikataulut ja pysäkit löydät alla olevasta linkistä.

Etsimäsi kuvakirja voisi olla Bernadette-nimisen kirjailijan teos Varenka (suom. Anja Ylönen, Lastenkeskus, 1976), tosin kirjan nimenä on päähenkilönä esiintyvän mummon nimi. Teos on suomennettu saksasta, mutta perustuu venäläiseen tarinaan.

http://www.helmet.fi/fi-FI

Kirjastoauto Helsinki http://www.helmet.fi/fi-FI/Kirjastot_ja_palvelut/Kirjastoauto_Helsinki

Kirjastoauton aikataulut http://www.helmet.fi/fi-FI/Kirjastot_ja_palvelut/Kirjastoauto_Helsinki/Aikataulut

Lastenkirjainstituutti http://lastenkirjainstituutti.fi/