Kajaanin Hokki. Kuka keskinyt seuran nimen? Milloin?

Kysytty

Kajaanin Hokki. Kuka keskinyt seuran nimen? Milloin?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tutkin Mikael Juntusen teosta Aitoa hokkia: Kajaanin Hokki (Mikaju-tuotanto, 2007), mutta siinä ei valitettavasti kerrota nimen alkuperästä mitään tarkempaa. Se mainitaan, että jo aikaisemmin oli olemassa seura nimeltä Rauman Hokki, ja perustajat olivat vähän huolissaan, kelpaisiko tuo nimi myös Kajaaniin. Nimi meni kuitenkin läpi.

Koska tosiaan Hokki on ollut nimenä useammallakin seuralla, arvelisin, että se tulisi englanninkielisestä sanasta ice hockey, joka on muokattu suomalaiseen asuun mukailemaan jälkimmäisen sanan lausuntoasua.

1 ääntä

Kommentit

Entä jos nimi ei tule sanasta hockey, vaan tarkoittaa hokkikenkää, joka laitetaan hevoselle talviliukkailla? Onhan seuran logossa nuo piikit, jotka eivät luistinteriltä näytä. Kaksoismerkitys on tietty ilmeinen.

Ukkini on ollut perustamassa Hokkia, mutta en tiedä kuka on nimen keksinyt. Ja logossahan on jäähokki.