Kaipaisin tietoa laman, laman aikaisen harrastamisen ja yhteiskunnallisen osallistumisen yhteydestä. Onko Suomessa tutkittu sitä, voisiko nykyinen nuorten…

Kysytty

Hei!

Kaipaisin tietoa laman, laman aikaisen harrastamisen ja yhteiskunnallisen osallistumisen yhteydestä.

Onko Suomessa tutkittu sitä, voisiko nykyinen nuorten ikäluokkien keskimääräistä alhaisempi äänestysprosentti ja yhteiskunnallinen osallistuminen olla osittain seurausta 1990-luvun lamasta ja laman silloisista vaikutuksista harrastamismahdollisuuksien vähentymiseen johtuen kotien taloudellisesta tilanteesta sekä järjestötoiminnan määrärahojen heikkenemisestä?

Kiitos vastauksesta jo etukäteen!

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tilastot kertovat, että kirjastojen käyttö lisääntyi 1990-luvun laman aikana. Kansanterveyslaitoksen vuonna 1999 tekemän Lama ja terveys –tutkimuksen mukaan myös vapaa-ajan liikunta lisääntyi 1990-luvulla:

http://www.slu.fi/lum/14_99/uutiset/tuore_tutkimus-lama_ei_lannist/

Koko teos on nimeltään Lama ja terveys : aikuisväestön terveyskäyttäytyminen (AVTK) -aineiston 7-vuotisseurantatutkimus 1989/90-1997 : tutkimuksen toteutus ja perustaulukot / Riitta Luoto, Satu Helakorpi, Antti Uutela)

Muita aiheeseen liittyviä kirjoja ainakin alla olevat:

- Pankkikriisin pitkä varjo : Suomen 1990-luvun pankkikriisin yhteiskunnallinen tilinpäätös / toim. Santtu Turunen, Taisto Kangas (2011)
- Lamakirja : näkökulmia 1990-luvun talouskriisiin ja sen historiallisiin konteksteihin / toimittaneet Helena Blomberg, Matti Hannikainen ja Pauli Kettunen (2002)
- Elämää perheinä 1990-luvun Suomessa : kulttuuritaustaltaan erilaisten perheiden rakentuminen ja elämänhallinta taloudeltaan taantuneessa, mutta avautuvassa ja kansainvälistyvässä Suomessa / Marita Keurulainen (1998)

Ainakin jotkut harrastamisen muodot siis näyttivät lisääntyneen 1990-luvulla. Muutama artikkeli eri ikäisten poliittisesta aktiivisuudesta löytyy Politiikka-lehdestä:

- Limittyvät sukupolvet ja jaetut näkemykset : suomalaiset yhteiskunnalliset sukupolvet ja sukupolvittaiset erot poliittisessa käyttäytymisessä / Hanna Wass (Politiikka, 2011, nro 3, s. 167-184)
- "Joku porukka tekee jotain päätöksiä tuolla jossain" : tutkimus laman jälkeen varttuneen nuorison politiikkakäsityksistä / Vesa Koskimaa (Politiikka, 2011, nro 2, s. 106-122)

Kirjat ja Politiikka-lehti löytyvät Helmet-kirjastoista.