Kaipailisin luettavaa, sekä romaaneja että tietokirjallisuutta, mielellään myös kuvia 30-40 luvun Helsingistä ja naisen asemasta ja arkipäivästä, sekä sodan…

Kysytty

Hei!
Kaipailisin luettavaa, sekä romaaneja että tietokirjallisuutta, mielellään myös kuvia 30-40 luvun Helsingistä ja naisen asemasta ja arkipäivästä, sekä sodan että rauhan aikana. Etenkin Valkoisen ristin asunnoista ja muista yömajoista sekä naisista miesten töissä tehtaissa sodan aikana. Kaikki vinkit otetaan kiitollisuudella vastaan! Kiitokset jo etukäteen!

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Aihe on niin laaja, että tässä voi mainita vain muutamia nimekkeitä

Helsingin kaupungin moniosaisessa historiasarjassa aihetta käsitellään monessa yhteydessä, erikoisesti

Siipi, Jouko
Pääkaupunkiyhteiskunta ja sen sosiaalipolitiikka
[Helsingin kaupungin historia, V osa, ensimmäinen nide. – Helsingin kaupunki, 1962]

Pulma, Panu
Kasvun katveessa
[Helsingin historia vuodesta 1945, 2. osa. – Helsingin kaupunki, 2000]
Paljon tietoa tyypillisen työläiskaupunginosan elämästä löytyy myös teoksesta

Koskinen, Juha
Kallion historia : Kallio-seura ry. – Sörkan Gibat 50 v. – Kallio-seura, 1990

Asuntokysymyksen yleistä taustaa:

Ruonavaara, Hannu
Omat kodit ja vuokrahuoneet : sosiologinen tutkimus asunnonhallinnan muodoista Suomen asutuskeskuksissa 1920-1950. – Turun yliopisto, 1993

Juntto, Anneli
Asuntokysymys Suomessa : Topeliuksesta tulopolitiikkaan. –Valtion painatuskeskus, 1990

Åström, Anna-Maria
Koti ja naapurusto : Helsingin koillislaita 1950- ja 1960-luvulla
[Koti kaupungin laidalla – työväestön asumisen pitkä linja. – Työväen historian ja perinteen tutkimuksen seura, 1999]

Pulma, Panu
Halutaan koti vaikka kaupungin laidalta : Helsingin asuntojono 1945-90
[Koti kaupungin laidalla – työväestön asumisen pitkä linja. – Työväen historian ja perinteen tutkimuksen seura, 1999]

Väliaikaismajoituksen historiaa mm. :

Taipale, Ilkka
Asunnottomuus ja alkoholi : sosiaalilääketieteellinen tutkimus Helsingistä vuosilta 1937-1977. – Alkoholitutkimussäätiö, 1982

Salminen, Matti
Sadan vuoden inhimillisyys : Pelastusarmeija kovaosaisten miesten auttajana. – Like, 2008

Malinen, Antti
Korsuista kodittomuuteen : rintamasotilaat asunnonhakijoina sodanjälkeisessä Helsingissä
[Historiallinen aikakauskirja 2011, numero 1]

Malinen, Antti
Virastoasioinnin konfliktit ja huonon kohtelun kokemukset asuntopulan oloissa 1945-1947
[Lähde : historiatieteellinen aikakauskirja 2010]

Naiset kotirintamalla:

Sodassa koettua. – Weilin+Göös, 2008. – (Arkea sodan varjossa)
(sisältää useita artikkeleita)

Suomi 85 : itsenäisyyden puolustajat : kotirintamalla. – Weilin+Göös, 2002

Naisten aseet : suomalaisena naisena talvi- ja jatkosodassa / toimittaneet Riikka Raitis ja Elina Haavio-Mannila. – WSOY, 1993
Nainen sodassa : kotona ja rintamalla 1939-1945 Suomen vapauden puolesta. – Valitut palat, 1995

Useimmista näistä löytyy lähde- ja kirjallisuusluetteloita.

Kaunokirjallisuutta 1930- ja 1940-luvun Helsingistä:
Waltari, Mika
Isästä poikaan

Kivimaa, Arvi
Viheriöivä risti

Uurto, Iris
Ruumiin ikävä

Uurto, Iris
Kypsyminen

Uurto, Iris
Ruumiin viisaus

Salminen, Tyyne-Maija
Elämä jatkuu

Salminen, Tyyne-Maija
Etsin totuutta elämääni

Salminen, Tyyne-Maija
Kirjavat pisarat

Salminen, Tyyne-Maija
Tehtaan tyttö

Salminen, Tyyne-Maija
Tuntematon huomen

Colliander, Tito
Armahda meitä

Hämäläinen, Helvi
Katuojan vettä

Hämäläinen, Helvi
Säädyllinen murhenäytelmä

Hämäläinen, Helvi
Velvoitus

Kurjensaari, Matti
Nuoruuden toinen näytös

Kurjensaari, Matti
Tie Helsinkiin

Pennanen, Eila
Ennen sotaa oli nuoruus

Nikula, Össi
Isän iso tyttö ei itke

Muistelmaluontoisia:

Torvinen, Taimi
Eläviäkuvia Helsingistä. – Ajatus, 1999

Eläkeläisten elämäntarinoita Kalliosta ja Vallilasta / toim. Leif Söderlund. – Kallio-Vallilan eläkeläiset, 2003

Elämää kaupungissa : muistikuvia asumisesta Helsingin keskustassa : lapsuuden- ja nuoruudenkuvauksia sotienjälkeiseltä ajalta Helsingin keskustasta, Kaartinkaupungista ja osasta Kamppia. – Helsingin kaupunginmuseo, 1998

Laurila, Aarne
Kasvoi kaupunki ympärillemme : kolmen sukupolven Helsinki. – Otava, 2009

Lehtonen, Anna-Liisa
Kengät kuin Tuhkimolla : nuoren tytön elämää 1930- ja 1940-lukujen Helsingissä. – Kirjapaja, 2009

Arjava, Hellevi
Kiltti tyttö Katajanokalta. – Tammi, 1999

Kulman takana Elanto / toim. Minna Sarantola-Weiss. - Helsingin kaupunginmuseo, 2005

Ekholm, Kaija
Lenkkakoipi ja kusimutteri : katkelmia lapsen elämästä Helsingin Vallilassa 1930-luvun puolivälissä. – Siraka, 1998

Ekholm, Kaija
Kuntsi : lapsen elämää Oulunkylässä ja Vallilassa 30-luvun lopussa ja 40-luvun alussa. – Siraka, 1999

Näin minä muistan : Sotavuosien 1939-45 nuori ikäpolvi kertoo elämänvaiheistaan / toim. Oili Järvi. – O. Järvi, 2002

Mutka, Allan
Palttoonnappi : Kallion kundin stoori. – Tammi, 1993

Porkkala, Veikko
Puuseppä työväenliikkeen palvelijana. – WSOY, 1999

Murtomäki, Pauli
Soppajonosta Linnunlauluun. – Joukkoviestintä, 1997

Lapinmäki, Asta
Sota Helsingissä lapsen silmin. – Mediapinta, 2011

Eder, Raija
Toini ja Einari : helsinkiläisperheen kohtalonvuodet viime vuosisadalla tyttären kertomana. – Mediapinta, 2009

Veltheim, Katri
Tuntematon vuosikymmeneni : 30-luku. – Tammi, 1989

Linnankivi, Marja
Töölön tyttö : helsinkiläistytön muistelmia lapsuudesta ja nuoruudesta 1930-1950-luvuilla. – Tammi, 2003

Muuta:

Pesonen, Aake
Helsinki sodassa. – Kirjayhtymä, 1985

Helminen, Martti
Helsingin suurpommitukset helmikuussa 1944. – WSOY, 2004

Haapanen, Atso
Kohtalon yöt : Helsingin suurpommitukset talvella 1944. – Apali, 2004
Haavikko, Paavo

Wärtsilä 1834-1984 : Wärtsilä-yhtiön ja siihen liitettyjen yritysten kehitysvaiheita kansainvälistyväksi monialayritykseksi. – Wärtsilä, 1984