Kaipaan tietoja Saimaan kanavan rakentamisen aikaisesta hallinnosta ja seurakunnista. Kuinka työ oli hallinnollisesti organisoitu? Mistä työntekijät tulivat ja…

Kysytty

Kaipaan tietoja Saimaan kanavan rakentamisen aikaisesta hallinnosta ja seurakunnista. Kuinka työ oli hallinnollisesti organisoitu? Mistä työntekijät tulivat ja miten heidät pestattiin. Löytyykö tietoja työntekijöitten elämästäja ja olosuhteista työmaalla? Jos tietolähteitä löytyy, haluaisin saada tiedon ainakin muutamasta parhaasta.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Lappeenrannan maakuntakirjastossa on paljon kirjallisuutta Saimaan kanavasta. Nimekkeisiin voi tutustua osoitteesta http://weborigo.lappeenranta.fi/ Tarkennetusta hausta kannattaa etsiä asiasanalla Saimaan kanava. - Hyvä, kattava teos kanavasta on esim. Jyrki Paaskosken vuonna 2002 ilmestynyt Viipuriin ja maailmalle : Saimaan kanavan historia. Siinä on mm. osioita: Kanavatyömaalla (Kolme komiteaa, Ammattimiehiä Ruotsista...) ja Kanavanrakentajat (Kanavarengit ja työmiehet, Vangit ja sotilaat, Kanava työpaikkana, Arkielämää kanavalla, Saimaan kanavan seurakunta). - Kirjastossamme ovat myös Saimaan kanavan seurakunnan väkilukutaulut 1800-1856 mikrofilmillä, jota myös kaukolainataan muihin kirjastoihin. - Lappeenrannassa on lisäksi Saimaan kanavan museo, joka on auki kesäisin. Lisää tietoa museosta osoitteesta http://www.ekarjala.fi/museot/lappeenranta/saimaan_kanavamuseo.html