Kaipaan piharuukkuun yksivuotista kesäkukkaa, jota rusakko ei popsi? Viime vuonna maistuivat samettikukat ja petuniat, tänä vuonna hopealehdet. Pelargonia?…

Kysytty

Kaipaan piharuukkuun yksivuotista kesäkukkaa, jota rusakko ei popsi? Viime vuonna maistuivat samettikukat ja petuniat, tänä vuonna hopealehdet. Pelargonia? Kukkaruukku on n. 50cm korkea, joten mikään rusakkoa pienempi siihen ei yllä?

Vastaus

Vastattu

Kysyimme asiaa Kaisaniemen kasvitieteellisen puutarhan asiantuntijoilta.

Rusakoiden ruokalista riippuu paljon ympäristössä saatavilla olevasta ravinnosta. Mikäli tontilla on nurmialueella apilaa ja voikukkaa, syö rusakko mielellään niitä jättäen koristekasvit rauhaan. Varmaa lajiketta ruukkuihin on vaikea suositella, sillä jos muuta ruokaa ei ole, kelpaa vähän kaikki.

Tässä listaa kukista, jotka useimmiten saavat olla rauhassa. Osa niistä on perennoja, joita voi talvettaa esimerkiksi syksyllä maahan kaivamalla tai viileässä tilassa niukasti kastellen.

  • Koristetupakka (Nicotiana)
  • Tähkälaventeli (Lavandula angustipholia) Tämä on talvehtinut Helsingissä ulkona maassa sekä suuressa ruukussa (40x40x70cm)
  • Tupsulaventeli (Lavandula stoechas)
  • Värimintut (Monarda) Saatavilla eri väreissä. Monivuotisia.
  • Koristesalviat (Salvia x sylvestris) ja muut salviat. Monivuotisia.
  • Muut kukkivat yrtit, esim. rosmariini
  • Pelargoniat (Pelargonium)
  • Jaloangervot (Astilbe) Monivuotisia.

Ulkomaiset listaukset kasveista (google-haku: annual flower rabbit) tarjoavat myös begonioita, mustasilmäsusannaa, tsinnioita, lobelioita ja samettikukkia, joista viimeisestä kysyjällä oli huonoja kokemuksia.

Jäniseläimiä vastaan toimivat parhaiten korkealle sijoitetut kukkaruukut ja jäniksille maistuvat ”rikkaruohot”, joiden ansiosta koristekasvit jäävät rauhaan.