Kaipaan lukea kirjaa, esimerkiksi elämänkertaa, kirjoittajana nainen. Ei nykyaikaista, mieluummin vaikka viimevuosisadan alussa eläneen naisen elämänkertaa…

Kysytty

Kaipaan lukea kirjaa, esimerkiksi elämänkertaa, kirjoittajana nainen. Ei nykyaikaista, mieluummin vaikka viimevuosisadan alussa eläneen naisen elämänkertaa. Taiteilija, opettaja, uranuurtaja? Kristillinen viitekehys.

Vastaus

Vastattu

Alla muutamia kiinnostavia 1800-luvulla eläneiden naisten elämäkertoja:

Anna-Liisa Amberg:  Piireissä : Mascha von Heiroth 1871-1934 (Siltala, [2016])

Eeva Hurskainen: Tunnet sen sydämessäsi : Aurora Karamzin ja äidin tehtävä (Kirjapaja, 2008)

Sirpa Kivilaakso: Satukuningatar Anni Swan : elämä ja teokset  (Atena, 2009)

Minna Maijala: Herkkä, hellä, hehkuvainen : Minna Canth (Otava, 2014)

Merete Mazzarella: Fredrika Charlotta, o.s. Tengström : kansallisrunoilijan vaimo (suomentanut Raija Viitanen, Tammi, 2007)

Outi Pakkanen: Aino Ackté, Pariisin primadonna (WSOY, 1988)

Kirsi Vainio-Korhonen: Sofie Munsterhjelmin aika : aatelisnaisia ja upseereita 1800-luvun Suomessa (Suomalaisen Kirjallisuuden Seura, 2012)

Näissä elämäkerroissa olisi lisäksi myös kristillistä viitekehystä:

Eeva Hurskainen: Mathilda Wrede : aatelistytön tie vankien ja pakolaisten ystäväksi (Kirjapaja, 2004)

Yrjö Karilas: Alli-tädin ystävät. Alli Trygg-Heleniuksen elämäntarina. (Kuva ja sana, 1948)

Vappu Kannas: Rosa Clay (S & S, 2020)
Teos on romaani, mutta elämäkertaromaani, tässä lisätietoa kirjasta: https://kustantamo.sets.fi/kirja/rosa-clay/

2 ääntä

Kommentit

Mielenkiintoisia kirjoja. Näitä en olisi itse löytänyt! Kiitos tästä vastauksesta!
Toivomaani kristillistä viitekehystä sisältäviä kirjoja oli uskomottaman harvoja. Onko nykyisellä kristillisyyden väheksymisellä merkitystä? Uskon että on!