Osaisiko joku auttaa, tunnetko satuja? Olen googlannut ja kysellyt kirjastoista, mutta ei ole vielä tärpännyt. Eli satu menee jotenkin…

Kysytty

Osaisiko joku auttaa, tunnetko satuja? Olen googlannut ja kysellyt kirjastoista, mutta ei ole vielä tärpännyt.

Eli satu menee jotenkin näin:
"Joku tyyppi, ehkä kuningas tai keisari kertoi salaisuuden ehkä palvelijalleen. Salaisuutta ei saanut kertoa kenellekään. Palvelija ei pystynyt pitämään salaisuutta, vaan kuiskasi sen maahan, ehkä kuoppaan. Maasta kasvoi puu ja puun oksalla lintu liversi salaisuuden kaikille."

Tunnistatko tarinan, meneekö se noin ja kuka sen on kirjoittanut?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Hei,

Ainakin yksi versio on Prinssi, jolla oli aasinkorvat. Parturi ei pysty pitämään salaisuutta, vaan kuiskaa sen kuoppaan ja peittää kuopan. Paikalle kasvaa ruokokasvi, josta tehty pilli lurittaa salaisuuden ilmoille. Löytyy ainakin kokoelmasta:

Espanjalaisia satuja (Weilin+Göös, 1973) sarjassa Maailman satuaarteita, osa 6)

Muiden maiden tarinoita (1971)