Kaari Utrion romaaneissa keskiajalta käytetään kuolemasta ilmaisua "mennä kaiken lihan tietä". Nettihaulla löysin tällaisen lainauksen Leena Krohnin…

Kysytty

Kaari Utrion romaaneissa keskiajalta käytetään kuolemasta ilmaisua "mennä kaiken lihan tietä". Nettihaulla löysin tällaisen lainauksen Leena Krohnin Unelmakuolemasta: "
“Identiteetti voi säilyä ikuisuuksiin ilman fyysistä hahmoa, ilman vaivalloista ja vioille altista konstruktiota, joka ennemmin tai myöhemmin menisi kaiken lihan tietä. Ja menköön! Ihmiset ovat ohjelmia, joiden lähdekoodi on selvitettävissä. Heidän fyysisellä hahmollaan ei ole sen enempää merkitystä kuin heidän vaatteillaan.” Jokin nettihaun tuloksessa oli, että ilmaisua olisi käytetty Raamatussa, mutta raamattu.fi:sta sitä ei kuitenkaan löydy. Voisin kuvitella, että ilmaisu on käännetty suomeksi jostakin kielestä - latinasta, ruotsista? Jo ennen reformaatiota, eli katolisen kirkon ilmaisu?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Löysin selityksen käännökseen Bibleenglish.netistä. Siellä kerrotaan sanonnan “I am going the way of all flesh.” ilmaantuneen raamattuun Gregory Martinin 1609 käännöksessä. Sitä ennen sanonta oli englanniksi  “to go the way of all the earth”. Sanat lausui kuningas David pojalleen Salomonille ennen kuolemaansa. https://bibleenglish.net/2014/08/02/go-the-way-of-all-flesh/

Sanonta löytyy Raamatusta Mooseksen kirjasta 6:12 ja Ensimmäisestä kuningastenkirjasta 2:2. https://www.kjvsayings.com/phrase/go-the-way-of-all-flesh

Latinaksi lauseen voi (google kääntäjän mukaan) kääntää Ite viam carnis.

Vielä uskonpuhdistuksen aikaan 1500-luvulla ei lausetta siis ollut raamatuissa. Käännös näyttää tulleen englannin kielestä.

Suomalaisten raamatunkäännösten sanamuotoja voi tutkia sivustolta: https://raamattu.uskonkirjat.net/servlet/biblesite.Bible