K. S. Talousseura valmisti 1900-luvun alkupuolella (nimestä päätellen todennäköisesti 1917 jälkeen) kansakouluille puisia oikean kokoisia veistotyömalleja…

Kysytty

K. S. Talousseura valmisti 1900-luvun alkupuolella (nimestä päätellen todennäköisesti 1917 jälkeen) kansakouluille puisia oikean kokoisia veistotyömalleja nimellä "MALLI-KOKOUS K. S. Talousseuralta". Jokaiseen veistotyömalliin on liimattu vihreä Talousseuran painettu etiketti, johon on mustekynällä lisätty ko. mallin numero.

Olen kuullut, että pitäisi olla olemassa luettelo näistä Talousseuran veistyömalleista. Joidenkin esineiden käyttötarkoitus on tänä päivänä nimittäin epäselvä. Mistä tälläisen luettelon voisi lainata?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Aivan noilla antamillasi tiedoilla (ulkaisijana K. S. Talousseura?) en löytänyt luetteloa. Fennica-tietokannasta http://fennica.linneanet.fi/ löytyi kansakoulujen puutyömalleista kuitenkin eri hakusanoja yhdistelemällä seuraavia julkaisuja:

Seppä, Jussi: Eläinmalleja : kansakouluille ja kodeille poikain veistoa varten
Helsinki : Otava, 1914
Ulkoasu: 8 s., 40 mallilehteä ; 4:o

Lappalainen, Otto: Valistuksen veistonharjotus-piirustuksia, 1 sarja
Helsinki : Valistus, 1914
Ulkoasu: 68 mallilehteä ; 4:o

Savolainen, Kalle: Kansakoulun veistomallipiirustuksia
1 : 1. Suorasahaus ja naulaliitos ; 2. Höyläys ja ruuvinaulaliitos
2 : 3. Käyräsahaus ja puhtaaksihöyläys ; 4. Liereiden pintain höyläys
3 : 5. Pyöreätappiliitos ; 6. Ristiliitos ; 7. Ura- ja pyrstöliitos
5 : 11. Hulas-(sinkkaus-)liitos ; 12. Kulmikastappiliitos ja hankoliitos ; 13. Sorvaus
Helsinki : Otava, 1914-1915

Kaisla, Lauri: Kansakoulun veistopiirustuksia
Osat: salkku 1 ja 2
Porvoo : WSOY, 1936 ja 1938

K. Suomen talousseuran kirjaisia kansalle: 1-18
Turku : Suomen talousseura, 1868-1906

Stenbäck, J.: Mallikokoelman piirustuksia käsityö-opetusta varten kansakouluissa / käsityö-opetusta järjestämään asetetun komitean valitsemien mallien mukaan piirtänyt J. Stenbäck
Helsingissä : Kouluylihallitus, 1888
Ulkoasu: 2 s., 51 kuvalehteä

Ehkäpä näistä jokin on etsimäsi luettelo. Julkaisut löytyvät ainakin Helsingin yliopiston kirjaston kansalliskokoelmasta (käyttöehdot: http://www.lib.helsinki.fi/palvelut/Kokoelmat/kaytto.htm).