Juri Semjonov on kirjoittanut Maan antimet - jokamiehen talousmaantieto (Die Güter der Erde). Mistä kirjailija on kotoisin ja mitkä ovat hänen taustansa ja…

Kysytty

Juri Semjonov on kirjoittanut Maan antimet - jokamiehen talousmaantieto (Die Güter der Erde). Mistä kirjailija on kotoisin ja mitkä ovat hänen taustansa ja osaamisalueensa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kirjailijasta Juri Semjonov selviää kirjatietokantoja tutkimalla, että hän on syntynyt vuonna 1894 ja ollut tavattoman suosittu. Hänen kirjansa ”Siperian valloitus” ja ”Maan lahjat” on käännetty lukuisille kielille ja niistä on otettu monia painoksia.

Sen sijaan muuta tietoa kirjailijasta tuntuu olevan niukalti saatavissa. Verkosta löytyi ruotsalaisen kirjastonhoitajan vastaus asiakkaalleen. Asiakas oli pyytänyt tietoa Semjonovista. Kirjastonhoitaja vastaa, että hän on etsinyt tietoa eri lähteistä ja kokeillut nimen ”Semjonov” erilaisia kirjoitusmuotoja, mutta turhaan. Mitään ei ole löytynyt:
http://bibblansvarar.se/sv/svar/var-hittar-jag-information-om-0

Epäsuorasti kirjailijasta kuitenkin löytyy jotain tietoa.

Venäläisessä väitöskirjatietokannassa dissercat.com on Denis Ananjev –nimisen henkilön v. 2012 laatima väitöskirja nimeltä ”Siperian historia XVI luvun lopulta XIX luvun alkupuolelle englannin- ja saksankielisessä historiankirjoituksessa (XX luku)”. Väitöskirjansa alussa Ananjev luettelee eri maiden nimekkäitä historioitsijoita, jotka ovat kirjoittaneet Siperiasta. Saksan osalta hän mainitsee mm. Semjonovin. Jatkossa Ananjev määrittelee Semojonovin populääritieteen edustajaksi. Hän kirjoittaa: ”Populääritieteellisille teoksille on luonteenomaista, että niissä toistetaan historiankirjoituksessa vakiintuneita päätelmiä ja konseptioita. Näiden teosten tekijöillä ei ole tehtävänä konkreettisten historiallisten ongelmien ratkaiseminen. He vain yleistävät historiatieteellistä aineistoa suorittamatta aineiston perusteellista tarkistusta. Tämän tyyppisten historiatieteellisten lähteiden joukkoon kuuluu J. Semjonovin teos ”Siperia. Idän taloudellisten aarreaittojen valloitus ja käyttöönotto”. ..

Huolimatta tästä arviostaan Ananjev kuitenkin ottaa Semjonovin vakavasti: hän esittelee ja erittelee monessa kohdin tämän mielipiteitä.

Ananjevin mukaan siis Semjonov on ollut pätevä populääritieteellisten teosten laatija. Tähän viittaa Semenovin teosten valtava suosiokin. Ihmetyttää, miten nopeasti kirjailija on unohtunut. Häntä ei tuntenut edes 1990-luvulla julkaistu 24-osainen saksalainen tietosanakirja Brockhaus, joka kirjastollamme on kokoelmassaan.

Lähde:

http://www.dissercat.com/content/istoriya-sibiri-kontsa-xvi-pervoi-polo…

3 ääntä

Kommentit

Luin joskus 1960-luvulla Semjonovin "Maan Antimet". Kyllä hän tosiaan puoliksi satusedältä vaikutti esittämiensä oikealta tuntuvilta selostuksilta höystettynä.