Huumausainejäämien taloyhtiön jätevedestä?

Kysytty

Juomaveden laadun testaamiseen on olemassa maksullisia palveluita, mutta onko missään mahdollista teettää testiä, jolla taloyhtiöt voisivat tarkistaa viemärinsä tarkastuskaivosta otetusta näytteestä huumausainejäämät ja siten auttaa viranomaisia huumeidenvastaisessa työssä?

Vastaus

Vastattu

THL on tehnyt tällaisia testejä suuremmista jätevesimääristä. Siitä löytyy tietoa osoitteesta https://thl.fi/fi/tutkimus-ja-kehittaminen/tutkimukset-ja-hankkeet/jatevesitutkimus. Jutun lopusta löytyy parin sellaisen henkilön yhteystiedot, joilta voisit ehkä tiedustella asiasta tarkemmin.

Yhden taloyhtiön tuloksista tuskin kuitenkaan on viranomaisille yhtään mitään apua, enkä ole varma, liittyisikö moiseen testaamiseen yksityisuudensuojaan liittyviä ongelmia, kun kyseessä olisi kuitenkin melko pieni otos ihmisiä. Jos tuollaiseen aikoisi ryhtyä, kannattaisi etukäteen selvittää asian lainsäädännöllinen puoli juridiselta asiantuntijalta.