Julia Donnerin kirjan nimenä on "Oi terve tarhurineito..". Se on lainattu Aino Sibeliuksen ystävän kirjeestä. Löytyykö tuolle runon tai lorun alkupätkälle…

Kysytty

Hei!
Julia Donnerin kirjan nimenä on "Oi terve tarhurineito..". Se on lainattu Aino Sibeliuksen ystävän kirjeestä. Löytyykö tuolle runon tai lorun alkupätkälle koko runoa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Vaikuttaa vahvasti siltä, että kyseessä on kirjeen kirjoittajan (Hilma Wiik, myöh. Arina) oma, julkaisematon tuotos.

Mikäli kyseessä on pitempi runo/loru, saattaa se löytyä kokonaisuudessaan kyseisestä kirjeestä. Julia Donnerin kirjan sivulla 46 esiintyvä pätkä "Oi terve tarhurineito, kuink ihana käy sun työs...", saatta tosin olla kaikki mitä on.

Julia Donnerin kirjan viitetietojen mukaan kyseinen kirje löytyy Kansallisarkistossa säilytettävästä Sibelius-perheen arkistosta.

Valtaosa Kansallisarkiston aineistoista on vapaasti tutkittavissa. Tässä linkki Kansallisarkiston kotisivujen osioon, jossa kerrotaan arkiston aineistojen käyttöön liittyvistä palveluista ja käytännöistä: http://www.arkisto.fi/palvelut/ensi-kertaa-arkistossa