Juha Vainio (niin muistelisin) on tehnyt kappaleen sahan palosta, jota varten oli tehty "tietyt sopimukset", ja latu johti kohteeseen, jonka lienee ollut…

Kysytty

Juha Vainio (niin muistelisin) on tehnyt kappaleen sahan palosta, jota varten oli tehty "tietyt sopimukset", ja latu johti kohteeseen, jonka lienee ollut sahanomistaja Backmanin. Hyvin kai kävi sillä tavoin, että tutkimuksista huolimatta ei tekijää löytynyt, ja korvaukset tulivat säädettyyn aikaan.
Mikähän kappale oli kyseessä, ja mistä sen saisi nuottina tai sitten äänitteenä, jollei nuottia ole?

Vastaus

Vastattu

Laulu on nimeltään "Antaa palaa vaan" ja sen on säveltänyt ja sanoittanut Juha Vainio. Laulu alkaa: "Kirkonkylä, apteekki ja posti sekä saha". Laulussa sahapomo Backman ja pyromaani Pylvänäinen tekevät "tietyt sopimukset".

Laulu sisältyy nuottiin Vainio, Juha: "Tulta päin : Junnun laulukirja" (Fazer Songs, 1986). Nuotissa on laulun melodia, sointumerkit ja sanat. Äänitteenäkin laulu löytyy, esimerkiksi 10 CD-äänilevyn paketista Vainio, Juha: "Legendan laulut : kaikki levytykset 1963-1990" (Warner Music Finland, 2014).