Otsikko
Juha Rissaen poika;Mauri Julin synt. 1908 Nilsiässä. Oliko hän naimisissa? Vaimon nimi?Oliko hänellä lapsia? Koska hän kuoli? Muuttiko hän USA:han?

Kysytty

Juha Rissaen poika;Mauri Julin synt. 1908 Nilsiässä. Oliko hän naimisissa? Vaimon nimi?Oliko hänellä lapsia? Koska hän kuoli? Muuttiko hän USA:han?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Taidemaalari Juho Rissasen aviottomasta pojasta Mauri Julinista ei tiedetä paljoakaan. Monet elämäkerrat eivät lainkaan mainitse häntä tai hänen äitiään Saimi Maria Julinia.

Kansallisbibliografiassa  kerrotaan, että Juho Rissanen avioitui kuvanveistäjä Hilda Flodinin kanssa samana vuonna kuin hänen poikansa syntyi. Avioliitosta ei syntynyt lapsia ja se päättyi eroon vuonna 1915. Sama asia kerrotaan myös Juho Rissasen rahaston esitteessä:

https://kansallisbiografia.fi/

https://apurahat.skr.fi/nimikkorahastot/nimikkorahastoesite?numero=286550

Helsingin Sanomien artikkelissa 13.12.1998 (Rissasen tuntematon pojanpoika on markkinamies) kerrotaan torikauppias Jorma Julinista, joka on pienestä asti tiennyt ukkinsa olevan taidemaalari Juho Rissanen. Hän kertoo ukkinsa pitäneen yhteyttä poikansa perheeseen Amerikasta lähettäen mm. paketin aina, kun Mauri Julinin perheeseen syntyi uusi lapsi. Eli luultavasti hän oli naimisissa ja hänellä oli lapsia. Ilmeisesti hän ei muuttanut Amerikkaan. Vaimon nimestä tai kuolinvuodesta ei löytynyt tietoa.