Jouduin kansakoulussa lausumaan ensimmäisellä tai toisella luokalla koulun juhlissa lausumaan pätkän olikohan se runosta. En muista muuta siitä kuin tämän…

Kysytty

Jouduin kansakoulussa lausumaan ensimmäisellä tai toisella luokalla koulun juhlissa lausumaan pätkän olikohan se runosta. En muista muuta siitä kuin tämän palasen
"Sauna oli käyty, puhdas oli paita päällä"
Liekö ollut kirjallinen tuote vai opettajan sepustus?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Katkelma on Heikki Asunnan runosta Metsämökin joulu. Runon voi lukea esimerkiksi teoksista Armahin joulunaika : valikoima jouluaiheisia runoja (toim. Eero Salola, 1945), Lausuntarunoja nuorelle väelle (toim. Eero Salola, 1958) ja Lukemisto Suomen lapsille : 4, Polvesta polveen (Airila – Penttilä – Salola) sekä teoksesta Tämän runon haluaisin kuulla. 3. (toim. Satu Koskimies ja  Juha Virkkunen, 2000).

https://finna.fi/