Jotkut lääkkeet ovat läpipainopakkauksissa. Miten tyhjät pakkaukset kierrätetään? Ovatko ne metallijätettä vai mitä?

Kysytty

Jotkut lääkkeet ovat läpipainopakkauksissa. Miten tyhjät pakkaukset kierrätetään? Ovatko ne metallijätettä vai mitä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Lääkkeiden läpipaikopakkaukset voi laittaa muovinkeräykseen. Kierrätyksessä on kuitenkin huomioitava se, että jos muoviosa on PVC:tä niin pakkaus kuuluu sekajätteeseen.

https://hsy.fi/fi/asukkaalle/lajittelujakierratys/jateopas/Sivut/defaul…
https://hsy.fi/fi/asukkaalle/lajittelujakierratys/lajitteluohjeet/muovi…

57 ääntä

Kommentit

Mistä tiedän, sisältääkö joku läpipainopakkaus pvc:tä? Ei ole mitään materiaalimerkintöjä tablettilevyssä, pahvipakkauksessa eikä pakkausselosteessakaan.

Laita siinä tapauksessa sekäjätteeseen varmuuden vuoksi.

PVC muovin voi testata helpolla testillä. Jos kirkas muovi muuttuu taittaessa valkoiseksi, on se melko varmasti PVC:tä. :)

Kommenttia ei voikaan enää poistaa... Huomasinkin toisaalla että mainittiin useasti läpipainopakkausten olevan juuri pvc:tä, eli kannattanee laittaa vaan sekajätteeseen tosiaan.