Jotkut ihmiset saavat joistain tuotteista lieviä allergisia oireita.

Kysytty

Hei,

Jotkut ihmiset saavat joistain tuotteista lieviä allergisia oireita, kuten limaisuutta, vaikka viljoista tai maidosta tai pähkinöistä, ilmeisesti tuotteiden proteiineista. Sitten tiedämme että kuumentamalla vaikka kananmunaa sen proteiinit denaturotuvat, eli muuttuvat pysyvästi toiseen muotoon.
Onko viljoja mahdollista saada kuumentamalla muuttumaan vähemmän allergisoivaan muotoon? Entä maito tai pähkinät?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Lähetin kysymyksesi Allergia-, iho- ja astmaliiton asiantuntijalle. Sain tällaista tietoa.

Se, että osa ihmisistä kokee joidenkin ruokatuotteiden lisäävään limaisuutta, ei tarkoita vielä allergiaa. Yleensä se ei sitä olekaan. Maitoallergia on lapsilla yleisempää kuin aikuisilla, mutta menee ohi yleensä ensimmäisten elinvuosien aikana.

Osa proteiineista on ns. labiileja, toisin sanoen ne muuttuvat joko kypsennettäessä tai suolistossa. Tämä ei kuitenkaan koske kaikkia proteiineja. Tästä muutoksesta on hyvä esimerkki siitepölyallergisen ristioireilu omenalle. Raaka omena saattaa aiheuttaa siitepölyallergiselle oireita, mutta hän pystyy syömään yleensä omenapiirakkaa. Myös osa kananmunan proteiineista on muuttuvia.  Vakavasta kananmuna-allergiasta kärsivä ei voi syödä edes kypsennettyä kananmunaa.

Automaattisesti kypsennys ei siis auta kaikkien ruoka-allergioiden suhteen. Kaikki ruoalle oireilu ei ole allergiaa. Kyse voi olla ihan muusta. Suositeltavaa on kääntyä selvittelyissä lääkärin puoleen.

https://www.allergia.fi/

https://www.allergia.fi/neuvontanumerot/