Jostain olen lukenut teeseistä, että lopun aikoina urheilijoista ja kokeista tehdään tähtiä. Mikä tämä teesi on ja onko tietoa siitä paljonko viime vuosina tai…

Kysytty

Jostain olen lukenut teeseistä, että lopun aikoina urheilijoista ja kokeista tehdään tähtiä. Mikä tämä teesi on ja onko tietoa siitä paljonko viime vuosina tai vuosikymmeninä ovat esimerkiksi kokkiohjelmat lisääntyneet suomalaisessa tv:ssä?

En nyt ole maailmanloppua odottelemassa, mietin vain tuota onko kokkiohjelmien suosion kasvua mitattu ihan pätevästi. Mututuntuma sanoo että niitä tulee nyt enemmän, toisaalta 90-luvullakin niitä oli ja päivisin ei välttämättä lähetetty ohjelmaa kuten nyt.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tällaista teesiä emme onnistuneet löytämään, eikä löytynyt myöskään tilastotietoa kokkiohjelmien suosion kasvusta. Urheilutähtiä televisio on esitellyt varmaankin koko olemassaolonsa ajan, ja tv-kokit Veijo Vanamo ja Jaakko Kolmonen laittoivat ruokaa televisiossa jo 1970-luvun alusta alkaen.

Yleisradio esittelee Elävä arkisto -palvelussaan 1960-luvun alun Piilokameran suomalaisena tosi-tv-ohjelmana:

http://yle.fi/elavaarkisto/haku/#/toimituksen%20koostama/Piilokamera/ki…

Erityyppiset tosi-tv-ohjelmat ovat silti varmasti lisänneet ohjelma-aikaansa. Mikko Hautakangas kirjoittaa artikkelissa Vertaismelodraamaa taviksista taviksille kirjassa Television viisi vuosikymmentä: suomalainen televisio ja sen ohjelmat 1950-luvulta digiaikaan (toimittanut Juhani Wiio, 2007), että tosielämän ohjelmiston lisääntymisen taustalla vaikuttavat taloudelliset ja teknologiset syyt (s. 388). Kanavien lisääntyvän kilpailun myötä tarvittiin halvemmin tuotettavaa ohjelmaa. Videotekniikka kehittyi ja kotivideokamerat lisääntyivät, joten materiaalia oli myös enemmän saatavilla.

Joten maailmanlopusta ei taida onneksi olla kyse, vaan ainoastaan rahasta ja tekniikasta.