Otsikko
Jossakin Savossa joulukirkko oli täynnä väkeä joskus 1800-luvulla. Joku pudotti vahingossa palavan kynttilän, joka sytytti pienen tulipalon lattialankkujen…

Kysytty

Jossakin Savossa joulukirkko oli täynnä väkeä joskus 1800-luvulla. Joku pudotti vahingossa palavan kynttilän, joka sytytti pienen tulipalon lattialankkujen raossa. Tuli paniikki. Kansa yritti ulos mutta siihen aikaan kirkon ovet avautuivat sisäänpäin. Joitakin ihmisiä kuoli väentungoksessa.

Kenraalikuvernööri, muistaakseni Zakrevski määräsi, että maassa kaikki ovet avautuvat ulospäin ja niin on uloskäynneissä tänäkin päivänä.

Kysymys: Mistä löydän lisätietoa asiasta?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tällaisia kirkkopaloja on kootusti käsitellyt Ilkka Mäntylä kirjasessa

Kuopion rytyjoulu vuonna 1760. - Kustannuskiila, 1983. - (Snellman-instituutin julkaisuja ; 1)

Kysymyksessä mainittu tapaus sattui Juvan puukirkossa vuoden 1829 joulujumalanpalveluksessa. Kappalainen Gustaf Adolf Aschanin toimittaman alkuliturgian aikana kirkon lehteriltä kuului epämääräistä kolinaa. Tällöin eräs seurakuntalainen huusi, että tuli oli irti. Syntyi suuri sekasorto, kun ihmiset ryntäsivät oville ja yrittivät ulos ikkunoita särkemällä. Kirkkoherra, rovasti Karl Gustaf Nykopp, oli alkuliturgian aikana sakaristossa ja vain suurin ponnistuksin pääsi tunkeutumaan sekasorron läpi saarnastuoliin rauhoittamaan ihmisiä. Onnettomuudessa kuoli 15 henkeä välittömästi, yksi vielä myöhemmin, kaikki iältään 12-23 -vuotiaita tyttöjä. Paikallisessa perimätiedossa tapaus tunnetaan "Juvan jyryjouluna" tai "Juvan myryjouluna".
Tapausta käsitellään myös kirjassa

Juvan historia. - Juvan seurakunta ja kunta, 1957.

Molempien mainittujen kirjojen kuvausten perusteella näyttää siltä, että mitään tulipaloa ei edes ollut syttymässä.