Jossakin elokuvassa oli äskettäin kuvattu tilanne, jossa rikollinen ohjasi uhrinsa autoa hakkeroimalla ajotietokoneen, pysäytteli ja käynnisti autoa uudelleen…

Kysytty

Jossakin elokuvassa oli äskettäin kuvattu tilanne, jossa rikollinen ohjasi uhrinsa autoa hakkeroimalla ajotietokoneen, pysäytteli ja käynnisti autoa uudelleen. Onko sellainen todella mahdollista - voiko vaikkapa Chevrolet Suburbanin käynnistää kauko-ohjauksella olematta itse auton ohjaamossa, vai oliko se leffan käsikirjoittajan mielikuvitusta?

Vastaus

Vastattu

Autojen ajotietokoneiden hakkeroinnista on kirjoitettu jo noin 10 vuoden ajan. Hakkerit Charlie Miller ja Chris Valasek kokeilivat Jeep Cherokeen ottamista haltuun jo vuonna 2015 ja kyseisestä kokeilusta löytyy myös video YouTubesta. He onnistuivat muun muassa säätämään ilmastointia, jarruja ja sammuttamaan moottorin. Moottorin käynnistyksen mahdollisuudesta hakkeroimalla en kuitenkaan löytänyt tietoa.

Lähteet ja lisätietoja

Hakkerit ottivat auton haltuunsa moottoritiellä - katso mitä tapahtui! (iltalehti.fi)

Ajotietokoneissa piilee vaaransa – FBI ohjeistaa: Näin suojaat autosi hakkereilta - MTVuutiset.fi

Autojen tietokoneiden hakkerointi on iso riski | Tuulilasi (apu.fi)