Jossain neuvostoliittolaisen kirjailijan teoksessa on kerrottu Stalinin kanavan räjäytyksestä. Kyse on kaunokirjasta ja kirjailija on ollut itsekin partisaani…

Kysytty

Jossain neuvostoliittolaisen kirjailijan teoksessa on kerrottu Stalinin
kanavan räjäytyksestä. Kyse on kaunokirjasta ja kirjailija on ollut
itsekin partisaani. Muistaisiko joku mikä on kirja?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Jaakko Rugojevin dokumentaarinen romaani Majuri Vallin rykmentti kertoo "majuri Vallin komentaman karjalaisen jalkaväkirykmentti 126:nnen vaiheista heinä-joulukuussa 1941 Karjalan rintamalla käytyjen raskaiden puolustustaistelujen aikana" (s.3 tekijän alkusanoista). Kirjan luku Vedenpaisumus Poventsassa kertoo tästä Stalinin kanavan sulkujen räjäytyksestä.
Kirjan lyhennetty versio ilmestyi suomeksi 1988 (287s.) ja 2. korjattu painos 1990 (439s.). Kirjaa on useissa Kymenlaakson kirjastoissa.