Jossain kaukopartiomiehistä kertovassa kirjassa mainitaan suomen nuorin partiomies Ensio Kernen. Nyt en saa päähäni, että mikä kirja.

Kysytty

Jossain kaukopartiomiehistä kertovassa kirjassa mainitaan suomen nuorin partiomies Ensio Kernen. Nyt en saa päähäni, että mikä kirja.

Vastaus

Vastattu

Lassi Saressalon Päämajan kaukopartiot jatkosodassa (WSOY, 1987) tietää kertoa, että Ensio Kernen kuului Lapin sodan partiomiehiin. Hän oli mukana luutnantti Marmon partiossa 13.-22.10.1944. Ainoa maininta, jonka Kernenistä onnistuin tämän tiedon perusteella paikantamaan, löytyy Pentti H. Tikkasen kirjasta Partioita Lapin sodassa. Luvussa 'Luutnantti Marmon partio Lokan-Tanhuan-Moskuvaaran-Kersilön alueella 13.-22.10.1944' tavataan "korpraali Kerne".