Jossain Helsingin Olympialaisia käsittelevässä kirjassa on juttu Olympiapojista (lähettipojista) ja kuva heidän käyttämästään rintamerkistä. Kirja ei ole…

Kysytty

Jossain Helsingin Olympialaisia käsittelevässä kirjassa on juttu Olympiapojista (lähettipojista) ja kuva heidän käyttämästään rintamerkistä. Kirja ei ole varsinainen urheilukirja vaan se muistelee Olympialaisia tai Helsinkiä laajemmin vuodelta 1952. Kirja ilmestyi ehkä 10-15 vuotta sitten.
Osaisitteko ehdottaa joitain kirjanimikkeitä, joista voisin etsiä? (ei ole Raevuoren Viimeiset oikeat Olympialaiset)

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

HelMet-kirjaston kokoelmista löytyy seuraavat Helsinki 1952 -aiheiset teokset: Mainittu Raevuoren teos sekä Mika Wickströmin Helsinki 1952 (julkaistu v. 2002) ja Helsingin kaupunginmuseon julkaisu Olympiakaupunki Helsinki 1952 (julkaistu v. 1992). Näissäkään teoksissa ei kuvaa olympiapojista ja heidän rintamerkistään ole.

Helsingin olympialaisia käsitellään lisäksi teoksissa:
Kirjoituksia kaupunginosasta ja paikasta nimeltä Töölö, toimittaneet Pia Bäcklund ja Vivi Nie-menmaa, julk. 1998.
Kultaa, kunniaa, kyyneleitä : suomalainen olympiakirja 3. osa. Julk. 1980.
Haluuk' sä skulata? Nostalgiaa Kisakylässä, toimittaneet Leena Hyttinen, Anja Suominen. Julk. 2000.
Ryönänkoski, Urpo, Radiomies muistelee - Helsingin olympialaiset. Julk. 2003.
Helsingin pitäjä 2002 - Helsinge 2002. Julk. 2001.
Nygrén, Helge, Helsingin Olympiastadion, Stadion-säätiö 1927-1977, stadionrakennus 1938-1978. Julk. 1978.
XV olympiakisat Helsingissä 19.7.-3.8.1952. Julkaistu jo v. 1952.
Näistä teoksista vastaajalla on ollut mahdollisuus tarkistaa vain Haluuk' sä skulata ja siinä kuvaa olympiapojista ei myöskään ole.

Suomen urheilumuseon kirjaston kokoelmista löytyy lisäksi Helsingin olympialaisia käsitteleviä teoksia:
Kupila Jari, Miksi Helsinki sai vuoden 1952 olympialaiset, julk. 2005.
Lehikoinen Petri, Mainetta vai mammonaa, Mitä lehdistö odotti Helsingin vuoden 1952 olympiakisoilta, julk. 1990.
Lehikoinen Petri, Suomen suuri tilaisuus, Helsingin olympiakisojen välittämä Suomi-kuva Saksan liittotasavaltaan ja Yhdysvaltoihin. Julk. 1993.
Tegelberg, Jaana, Olympiakylän viisi vuosikymmentä, Olympiakylä ja Olympiakylän Huolto Oy 1939-1989, julk. 1989.
Suomen urheilumuseon ja urheilukirjaston sivut löytyvät osoitteesta www.urheiluarkisto.fi . Urheiluarkisto on julkaissut Helsingin olympialaisista kertovan Internetsivuston osoitteessa http://www.urheiluarkisto.fi/kisat1952/index52.htm .

Helsingin kaupunginmuseon kuva-arkistosta voi myös käydä etsimässä olympialaisiin liittyviä kuvia. Kuva-arkiston sivut osoitteessa http://www.hel.fi/wps/portal/Kaupunginmuseo/Artikkeli?WCM_GLOBAL_CONTEX… .