Joskus pikkulapsena näin documentin jostain aasialaiselsta keisarista. Kenestäköhän se oikein kerto?

Kysytty

Joskus pikkulapsena näin documentin jostain aasialaiselsta keisarista. Kenestäköhän se oikein kerto? Aasialaisia nimiä kun ei voi muistaa, varsinkan lapsusajoilta. Ainoat asiat jotka muistan siitä ohjelmasta oli että hän tuli hulluksi, esimerkiksi että hän ampui nuolia veteen tappaakseen suuria kaloja jotka vain hän näki ja nautti jotain myrkyllistä lääkettä tullakseen kuolemattomaksi tai jotain.

Vastaus

Vastattu

Olisiko kyseessä Qin Shi Huangdi? https://fi.wikipedia.org/wiki/Qin_Shi_Huangdi

Hän myrkytti vahingossa itsessä elohopealla ikuisen elämän toivossa ja ampui olemattomia kaloja varsijousellaan, koska ne estivät pääsyn ikuisen elämän saarelle.

Qin Shi Huangdi oli myös yhtenaisen kiinan ensimmäinen keisari. Hän aloitti kiinan kirjoitusjärjestelmän yhtenäistämisen ja monia suuria rakennusurakoita esim. kiinan muuria edeltävän muurin teon.

Näkemäsi dokumentti liittyi varmaan vuonna 2006 Suomessa olleeseen terrekotta-armeija näyttelyyn.