Joskus on kuullut "hei sinä" -puhuttelua sosiaalisisissa tilanteissa. Vaikka tiedetään puhuteltavan nimi. Eikö tuo olla hyvin epäkohtelias tapa puhutella…

Kysytty

Joskus on kuullut "hei sinä" -puhuttelua sosiaalisisissa tilanteissa. Vaikka tiedetään puhuteltavan nimi. Eikö tuo olla hyvin epäkohtelias tapa puhutella toista?

Vastaus

Vastattu

"Hei sinä" on hieman epäkohtelias tapa puhutella, mutta usein se johtuu vain siitä, ettei puhuttelija muista puhuttelun kohteen nimeä. (sekin tietysti aika epäkohteliasta, jos ollaan esittäydytty) Kannattaa esittäytyä tultuaan epämääräisesti puhutelluksi. Silloin korjaa sekä muistikatkoja että muistuttaa kohteliaammasta puhuttelutavasta.

Kielikellosta löytyy ohjeita kohteliaaseen kielenkäyttöön. https://www.kielikello.fi/-/kieli-kohteliaisuus-ja-puhuttelu