Joskus nuoruudesani kymmeniä kymmeniä vuosia sitten tein kotosalla ihan oikeaa sahtia...Siis hiivaa, sokeria ja maltaita. Ja siitä tuli sellaista ainetta että…

Kysytty

Joskus nuoruudesani kymmeniä kymmeniä vuosia sitten tein kotosalla ihan oikeaa sahtia...Siis hiivaa, sokeria ja maltaita. Ja siitä tuli sellaista ainetta että päähän meni että humisi. Joskus on kavereiden kanssa mietitty, että saako lailliseti tehdä tällaista oikeaa sahtia ollenkaan, Onko sitä rajoitettu litramäärissä tai jotain vai onko se kertakaikkiaan kielletty.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Vuonna 1969 voimaan tulleen alkoholilain mukaan kotitarpeiksi oli luvallista valmistaa olutta maltaista tai muista viljatuotteista sekä viiniä marjoista, hedelmistä tai kasvinosista. Esimerkiksi kiljun valmistaminen (vain sokerista, hiivasta ja vedestä) ei ollut sallittua.

Lisäksi laki määritti sen, että oluen tai viinin alkoholin tuli muodostua pääasiassa siitä sokerista, joka on peräisin sallituista raaka-aineista. Siten ei olisi ollut luvallista valmistaa kotioloissa sellaista vahvaa sahtia, jonka alkoholi on pääosin lisätyn sokerin tuottamaa.

Pykäliä uusittiin 1990-luvulla. Sahdista säädettiin erikseen vuoden 1995 alkoholin myyntiin liittyvissä säännöksissä. Sallittu alkoholin muodostumisen periaate pysyi kuitenkin annallaan.

Vuonna 2018 voimaan tulleen lain (1102/2017) mukaan "yksityinen henkilö saa valmistaa muutoin kuin tislaamalla kotitaloudessaan yksinomaan omaan käyttöönsä mietoja alkoholijuomia" (§ 6, kohta 4). Mieto alkoholijuoma on lain mukaan tilavuusprosentiltaan korkeintaan 22-prosenttista etyylialkoholia (§ 3, kohta 3). Eli enää rajoituksina ovat alkoholipitoisuus sekä kielto valmistaa alkoholia tislaamalla.