Yhdysvaltain presidentin varahenkilöt

Kysytty

Jos Yhdysvaltain presidentti joutuu sivuun, siis kuolee tai eroaa presidentiksi nousee varapresidentti, mutta entäs kuka sitten on presidentti, jos tämä varapresidenttikin syrjäytyy kuoleman tai eroamisen kautta?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Yhdysvaltain presidentin ja varapresidentin ollessa estyneitä korvaajana toimii kongressin alahuoneen puheenjohtaja. Mikäli tämä on estynyt, tehtävä siirtyy senaatin varapuheenjohtajalle. Hänen jälkeensä vuorossa ovat presidentin kabinetin jäsenet ennalta määrätyssä järjestyksessä: ulkoministeri, valtiovarainministeri, puolustusministeri, oikeusministeri, sisäministeri, maatalousministeri, kauppaministeri, työministeri, sosiaali- ja terveysministeri, asunto- ja kaupunkikehityksen ministeri, liikenneministeri, energiaministeri, opetusministeri, veteraaniasiainministeri ja kansallisen turvallisuuden ministeri.

United States Code, title 3, chapter 1, sec. 19: http://uscode.house.gov/browse/prelim@title3/chapter1&edition=prelim