Jos verikokeessa kaikki on hyvin (myös maksa), onko se merkki siitä, ettei ole käyttänyt alkoholia vuosia joka päivä?

Kysytty

Jos verikokeessa kaikki on hyvin (myös maksa), onko se merkki siitä, ettei ole käyttänyt alkoholia vuosia joka päivä?

Vastaus

Vastattu

Valitettavasti ei. Se on merkki siitä, että kyseessä on hyvin onnekas ihminen.

Terveyskirjasto kertoo: "Alkuvaiheessa maksakirroosi ei aiheuta mitään oireita. Siksi alkavaa ja keskivaikeaa kirroosia voi sairastaa pitkään ilman, että tietää sairaudesta. Jos tässä vaiheessa tutkitaan veren maksa-arvoja (ks. «Maksa-arvot (maksakokeet)»6), voi niissä olla maksan häiriöön viittaavia muutoksia, mutta ei ole olemassa mitään maksakirroosille ominaista laboratoriotutkimusta, jolla se voitaisiin tarkasti todeta"

Koko kansan tohtori Kiminkinen on samaa mieltä: "Maksakirroosia ei voi diagnosoida maksa-arvojen perusteella. Siinä maksasolut tuhoutuvat ja tilalle tulee sidekudosta, joten koko maksa voi lopulta olla yksi kiinteä möykky. Tyhjästä on paha nyhjäistä, minkä vuoksi maksakokeet voivat näyttää normaalia – ei ole enää riittävästi maksasoluja, mistä tuhoutumisen yhteydessä entsyymejä erittyisi. Maksakirroosi johtaa loppuvaiheessa usein maksasyöpään, mikä on harvoin parannettavissa. Maksakirroosi on mahdollista diagnosoida luotettavasti vain koepalalla."

Jos asia huolestuttaa, voi hakeutua uuteen tarkempaan testiin. https://www.mehilainen.fi/lehdistotiedotteet/juotko-liikaa-uusi-testi-alkoholin-kayton-mittaamiseen