Jos varaa kirjan ja se sattuu olemaan Oodissa, silloin varaus ei ikinä tullut perille vaikka kirjan kohdalla lukee, että se on hyllyssä Oodissa. Muiden…

Kysytty

Hei!
Jos varaa kirjan ja se sattuu olemaan Oodissa, silloin varaus ei ikinä tullut perille vaikka kirjan kohdalla lukee, että se on hyllyssä Oodissa. Muiden kirjastojen kanssa ei ikinä ollut tätä ongelmaa, mutta Oodin kanssa aina. Voisitteko parantaa palveluja, että Oodi antaisi myös kirjastopalveluja?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Hei

Kun teet netissä varauksen jostain teoksesta, se lähetetään keskuslajittelijalle. Myös siinä tapauksessa, että kirja on hyllyssä noutokirjastossa, sillä varausjärjestelmämme ei osaa erotella varauksia esim. noutopaikan mukaan. Tämä on toki tavoitteena.

Samat asiat koskevat yhtä lailla koko Helmet-kirjastoa, ei vain Oodia.

Useimpiin kirjastoihin on kuitenkin mahdollista soittaa, ja pyytää henkilökuntaa noutamaan hyllyssä oleva teos sivuun heti noudettavaksi. Tämä ei valitettavasti ole Oodin kohdalla mahdollista ilmeisesti suurien etäisyyksien johdosta.

Välitän kysymyksesi vielä Oodiin, joten he voivat halutessaan lisätä tietoja.

Edit. Tässä vielä Oodista vastaus kysymykseesi:"Myös Oodiin voi soittaa silloin kun haluttu teos on hyllyssä ja haluaa itse hakea sen nimenomaan Oodista. Kirjataivaan numero on 09 3102 2390. Puhelimeen tarttuessaan kannattaa ottaa oma kirjastokortti valmiiksi esille. Jos haluaa noutopaikaksi jonkin muun kirjaston kuin Oodin, silloin soittamisesta ei ole hyötyä. Valitettavasti Oodissa ei aina ehditä poimia kaikkia varauksia päivän aikana, mutta onneksi samat varauslistat näkyvät kaikissa kirjastoissa ja teokset lähtevät liikkeelle jostain toisesta kirjastosta."