Jos ui sinileväisessä vedessä tuleeko siitö varmuudella ihottumaa?

Kysytty

Jos ui sinileväisessä vedessä tuleeko siitä varmuudella ihottumaa?

Vastaus

Vastattu

Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) sivuilla kerrotaan, että sinilevä voi aiheuttaa mm. iho-oireita. Sivulla kerrotaan myös, että ihmisten herkkyys sinilevien aiheuttamille oireille vaihtelee. Eli voi olla, että ihottumaa ei tulekaan. Sivu löytyy alta:

https://thl.fi/fi/web/ymparistoterveys/vesi/uimarantavesi/sinilevat-eli-sinibakteerit